amberdellebeke.reismee.nl

Cambodja

Sawadee!

Na 2 weken Cambodja ben ik weer terug in Bangkok. Waren twee drukke maar leuke weken. Via Laos ben ik Cambodja binnen gegaan over de meest corrupte grens ooit. Je moest bijvoorbeeld betalen voor een medische goedkeuring die bestond uit een temperatuurmeting. Mijne gaf 42 graden aan, wat me niet heel gezond leek, maar ik mocht door. De eerste stop was Phnom Penh. Had niet zo'n goede eerste indruk van de stad. Het was al laat toen we aankwamen met de bus, overal lag troep op straat en de opdringerige tuk tuk drivers stonden al in de bus voordat we er nog maar uit konden. Gelukkig was ik niet alleen, want ik reisde toen nog met een Nederlands meisje waar ik inmiddels 2 weken mee samen was. De volgende dag zijn we naar de Killing fields en het s21 museum geweest. Ik kan daar geen leuk verhaal van maken want het was verschrikkelijk om te zien. Nog niet zo lang geleden (vanaf 1975) was de Rode Khmer aan de macht in Cambodja en zij wilden een ultieme communistische staat. Iedereen die niet in het plaatje paste werd uit de weg geruimd. 1 op de 4 Cambodjanen is toen vermoord. Was heftig om te zien want het was allemaal zo nog zo intact. Je zag botten, foto's, cellen, verhalen, bedjes en het ergste was een boom waartegen baby's dood werden geslagen. Ik dacht telkens: waar was de wereld en waarom stond dit niet eens in m'n geschiedenisboeken? Na deze indrukwekkende dag besloot ik om Phnom Penh snel te verlaten. Tijd voor strand, want daar had ik zo'n zin in met die hitte. Wel afscheid genomen van m'n reisbuddy want zij wilde langer blijven in Phnom Penh, smaken verschillen haha. Ben eerst naar Sihanoukville gegaan en daarna naar het paradijselijke eilandje Koh Rong. Op de boot naar Koh Rong ontmoette ik de meest interessante gasten ooit. Na vrijwilligerswerk na de aardbeving in Nepal, deden ze Zuid-Oost Aziƫ op de mountainbike en hadden natuurlijk de meest spectaculaire verhalen. Ik had al zin om een tijdje met ze op te trekken, maar toen we op de pier van Koh Rong aankwamen begonnen ze al over jungle tochten, hiken en zelf vissen om aan eten te komen, terwijl ik alleen maar aan een boekje lezen op strand dacht.. Wel samen op stap geweest, maar het waren dus niet m'n nieuwe reisbuddies helaas. Toen ik op een mooi strandje lag op Koh Rong, kwam er een schattig meisje op me af. Ze woonde in het enige hutje op het lange strand met haar ouders. Ze begon me wat van haar chipjes te geven en met haar plakhandje maakte ze duidelijk dat ze wilde spelen. Ik ging in het zand zitten en ze bracht al haar 'speelgoed'. Dat kwam neer op lege flessen, lege chipsbussen, takjes en rietjes. Dat was zo aandoenlijk. Maar ze was steeds aan het lachen en vond het geweldig om foto's te maken met m'n telefoon. Op Koh Rong dus lekker relaxt gedaan en leuke mensen ontmoet. Oh en een tip: als je alleen maar Aziatisch kan eten moet je niet met een Italiaan omgaan, want nadat ik met hem had gepraat, was het enige dat ik wilde Italiaans eten.. In Koh Rong heb ik verder nog met lichtgevend plankton gezwommen. Als je je beweegt in het water, licht het plankton op. Heel grappig is dat en ik voelde me net Tinkerbell van Peter Pan. Na Koh Rong naar het rustigere Koh Rong Samloem gegaan voor 1 nachtje. Ook weer gelijk leuke meiden ontmoet en een hele dag in het water gedobberd omdat het zo heet was. Vanuit de eilandjes nog 1 nacht in Sihanoukville en daarna naar het plaatsje Kampot aan de rivier. Die ochtend twee bijzondere verhalen gehoord waar ik nog steeds kippenvel van krijg. 'S ochtends was ik aan het ontbijten met een Duitse gast en ik vroeg waarom hij zo lang kon reizen. Hij zei dat hij 2 jaar kon reizen door een ongeluk op z'n werk. Ik dacht gelijk hmm dat moet een flink ongeluk geweest zijn. Bleek dat hij in een gevangenis werkte en dat een aantal gevangenen hem hebben geprobeerd dood te steken in z'n hoofd. Zo heftig!! Hij is nu aan het reizen om weer positief in het leven te kunnen staan. Daarna had ik een leuk gesprek in de bus met een Antwerps meisje. Ze had ook criminologie gedaan en had veel te vertellen daarover. En toen kwam het erop dat zij dus in Brussel Airport was tijdens de bomaanslagen. Ze was net een half uur uit de vertrekhal toen er een bom afging. Ze twijfelde nog om eerst koffie te drinken in de vertrekhal, maar besloot toch eerst door de security te gaan. Ze moest geƫvacueerd worden, maar ze wist eerst niet waarom totdat haar moeder in paniek belde of alles wel goed was.. Mannnn wat een verhalen. In Kampot sliep ik in een leuk bungalowtje tussen de bomen en aan de rivier. 2 relaxte dagen gehad daar en massage nummer 7 gehad in m'n reis :). Vanuit Kampot naar Siem Reap gegaan voor de beroemde tempels. Maar de busrit daarheen was weer zo typisch Aziatisch. 3 kwartier te laat weg, koeien op de weg die de chauffeur bijna gemist had, KEIharde Cambodjaanse muziek en levensgevaarlijke inhaalacties. Verder was de chauffeur zo aardig om Ɣlle mensen en hun spullen van een bus met pech over te nemen in onze bus! Dat betekende een hete bus met allemaal mensen in het gangpad en een hoop gespuug. Ook was de chauffeur zo aardig om alle locals voor hun huis af te zetten. 13 uur verder was ik dus in Siem Reap.. Die ochtend daarna had ik afgesproken met 2 Vlaamse meiden die ik al tijdens de Gibbon Experience in Laos heb ontmoet.Om 4 uurin de ochtend feliciteerden ze me met m'n verjaardag en gingen we naar de Angkor Wat! Dat is de nummer 1 bezienswaardigheid van heel Zuid-Oost Aziƫ volgens de Lonely Planet. Best leuk op je verjaardag dus. We hadden geluk met een prachtige zonsopkomst en hebben daarna op het gemakje een aantal tempels bekeken. Was zeker de moeite waard. Wel was het 40 graden zonder een zuchtje wind dus zweette me verloren. Na de tempels een welverdiende lunch en mee naar binnen gesneakt naar het zwembad in het hotel van de Vlaamse meiden. Dat was heel fijn! 's Avonds nog even wat gedronken in m'n hostel met mensen die ik ook al in Laos heb leren kennen. Ook al was het m'n verjaardag, ik trok het totaal niet meer om op stap te gaan. Na die busrit van de dag ervoor en vroeg uit bed voor de tempeldag met 40 graden, ging mijn lichtje uit. Na een nacht in coma, de volgende ochtend naar een fabriekje gegaan waar ze lieten zien hoe zijde wordt gemaakt. Best grappig, van rups tot sjaal. Daarna weer lekker zwembad en savonds met een paar wat gaan eten en naar de nachtmarkt. Even m'n afding-skills getest. Dat was dus Cambodja alweer. De reis van Cambodja naar Bangkok was opnieuw dramatisch. Bij de grens waren er 2 luikjes open voor 500 mensen die wilden oversteken en de mannetjes namen ook regelmatig pauze (omdat het 40 graden was) waardoor het 2,5 uur duurde voordat ik m'n Thaise stempel kreeg. Maar goed na 12 uur reizen was ik in Bangkok. Alleen was het daar nieuwjaar en dat betekent Songkran festival. Iedereen gaat dan de straten op met waterpistolen, poeder en emmers water om iedereen die voorbij loopt totaal zeiknat te gooien. Super leuk natuurlijk, maar moet je even inbeelden dat ik na 12 uur reizen op zoek was naar m'n hostel met Ɣl m'n belangrijke dingen zoals paspoort in m'n tas. Door wat hulp van Thaise meiden uiteindelijk -helemaal doorweekt- m'n hostel gevonden. Omdat ik al eerder in Bangkok geweest ben, ga ik vanavond gelijk weer een lange reis maken naar Koh Tao. Daar ga ik een duikcursus doen en daar heb ik megaaa zin in! Voor de mensen die het nog niet weten, ik vlieg 10 mei terug vanaf Kuala Lumpur! Ga dus nog 2 weken eilandjes doen in Thailand en dan nog 2 weken Maleisiƫ :)
Dikke kusssss

Reacties

Reacties

Mutti

Ahhhh, je grote fan heeft weer genoten van je blog! Wat een geweldig verhaal over die bus en heftige verhalen van die mensen en het bezoek aan de Killing Fields....Nu op naar je duiklessen! Geniet met volle teugen van je laatste weken en je vrije leventje en daarna verheugen op je thuiskomst! Veel liefs van mij xxxx

Vadertje

Bijzonder dat ik elke keer in je blog andere dingen lees die ik nog niet gehoord had van je! Heerlijk om te lezen Am. Zou leuk zijn om een foto van die schurk op strand erbij te plaatsen. Zo'n lief smoeltje. Geniet van je laatste weken schat! Dikke kuzzz xxxxx

Petra

Wauw! Respect! Voor wat je allemaal doet, ziet, hoort En beleefd, zo in je eentje. (Heel iets anders als een CuraƧao vakantie ????)
Nu duiken! Super, het is daar erg mooi.
Geniet nog even van je laatste weken.

Groetjes, Karel en Petra.

Denise

Weer prachtig Am om te lezen :D!! En wat een mooi plekje om je verjaardag te vieren!! En zag net een foto van je op fb, de duikcursus zit er geloof ik alweer op. Echt suuuper leuk zeg :D!! Maleisiƫ ook prachtig denk ik :)) geniet er nog lekker van, voor je t weet lig je weer in je eigen bedje! Dikkkke kus xxxx

Marjan

Hey lieffie,
Had je verhaal over Cambodja nog niet gelezen! We zitten nl op de camping en heb daar geen internet! Maar wat heb je weer veel meegemaakt!! Tjonge, jonge zeg wat een verhalen! En wat superleuk, al die andere mensen die je ontmoet en die jou ook weer verhalen vertellen! Had al vaker gehoord dat Cambodja zo indrukwekkend was, niet te geloven dat zulke dingen echt gebeurd zijn!! Ondertussen ben je natuurlijk al aan het duiken? Zal ook ongetwijfeld geweldig zijn!!!! De tijd gaat opschieten nu he? Maar ik denk dat er hier wel wat mensen zijn die jou dolgraag in hun armen willen sluiten!!!! Nou lieffie, geniet nog van je laatste weekjes!! Dikke kus, Marjan

marleen

Heerlijk om dit allemaal te lezen. Fijn dat je het zo leuk hebt,en zoveel moois ziet en mee maakt.En al die nieuwe mensen om je heen.Dit is zo mooie ervaring. Geniet nog ff lekker van je laatste weekjes.XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active